Teacher Spotlight: Anick de Rouw
Persoonlijke ontwikkeling én creativiteit vormen de twee grootste leidraden in Anick haar leven. Dit is echt een bijzonder mooie combinatie die je zelf kunt ervaren in haar meditatie, adem en schilderworkshops en (dag) retreats. Het schilderen, of de creatieve uiting, is het middel om even stil te staan bij jezelf. Het is zoveel meer dan tekenen en schilderen alleen. Op bepaalde momenten intens en confronterend, maar vooral erg fijn en helend.
Tijdens haar workshops staat er een thema centraal waarbij meditatie en ademwerk een onderdeel zijn van de dag. Hoe meer we in ons lichaam zitten, hoe meer je vanuit je hart kunt creëren. Echt een unieke ervaring waarbij je met hernieuwde inspiratie weer naar huis gaat! Lees hieronder het hele interview met Anick.
- Vertel iets over jezelf, hoe ben je bij ademwerk terecht gekomen, wat heeft je geïnspireerd om je hier verder in te ontwikkelen van student naar docent?
Mijn naam is Anick, ik ben 34 jaar en ik woon samen met mijn vriend Chris en onze hond James in Bussum. Ik kan wel zeggen dat mijn twintiger jaren, naast het studentenleven ook vooral in het teken heeft gestaan van veel (gedwongen) zelfonderzoek. Waar ik als jonge meid heel erg gedreven was, heel actief en misschien zelfs wel enorm onrustig van binnen, ben ik zeker twee keer goed stilgezet in de vorm van een burn-out. Een keer toen ik net 20 was en een keer toen ik bijna 30 was. Deze ingrijpende gebeurtenissen zorgden er bij mij voor, dat ik mezelf op een dieper niveau moest gaan leren kennen en vooral ook vrienden moest worden met facetten in mijzelf die ik onbewust afkeurde. Ik ben met lichaamswerk en o.a. ademwerk in aanraking gekomen vooral na mijn 30e. Mijn vriend Chris gaf toen ik hem leerde kennen al ademsessies, waar ik hem later ook bij ben gaan assisteren. Zo ben ik ook zelf sessies gaan geven, maar dan meer vanuit de tantrische hoek. Daar vertel ik zo meer over.
- Beoefen je verder nog andere vormen van yoga & meditatie?
Jazeker, ik beoefen al zeker zo’n 6 jaar structureel verschillende vormen van yoga en meditatie. Het is een beoefening die soms van vorm verandert, soms in frequentie toe of afneemt, maar altijd weer bij me terugkomt. Doordat yoga zoveel verschillende stijlen heeft, is er altijd wel een die past bij de fase waar ik in zit, of bij de cyclus waarin ik me bevind. Het voelt krachtig, organisch én ontspannend tegelijkertijd. Van meditatie heb ik echt moeten leren houden en zelfs nog steeds heb ik perioden dat ik het aan het vermijden ben. Zeker wanneer mijn geest op volle toeren draait is het heel confronterend om te mediteren en te verzanden in gedachten als ‘het lukt me niet’.. Iets wat ik ook vaak terug hoor van anderen. Alsof er iets is dat zou moeten ‘lukken’ tijdens meditatie. Ondertussen accepteer ik dat de dialogen van mijn geest, er ook bij horen. Ik kan er nu beter naar kijken zonder dat ik mijzelf hierom afkeur. Vorig jaar ben ik gestart met de 2 jarige training bij het Centrum voor Tantra, waar we dit ook met nadruk, en op vele verschillende manieren, beoefenen. Dit geeft mij enorm veel houvast. Alle theorie en kennis die ik de afgelopen jaren heb opgedaan uit de boeken, komt terug in deze training. Dat is echt een geschenk!
- Wat betekent het voor jou, hoe helpt het je in je dagelijks leven?
De beoefening en lichaamswerk helpen mij omdat het me steeds laat ervaren dat er in een plek is in mijzelf, waar ik naar terug kan. Een plek waar ik kan landen als alles om me heen (vaak ook intern in mijn hoofd) chaos is. Ik ben veel rustiger geworden met de tijd, zoveel minder veroordelend geworden omdat ik delen als: onrust, angst, spanning etc. ben gaan toelaten in mijzelf. Ze waren er toch al, maar ik keurde het lange tijd af en schoof dan mijn kwaliteiten naar voren. Juist in de beoefening kunnen deze aspecten in mijzelf zichzelf soms nog sterker laten zien, maar ik kan er veel beter naar kijken. Dat is pure winst. Het maakt me vrediger waardoor ik ook veel beter hier kan zijn.
- Je bent enorm creatief en maakt ook kunst. Hoe combineer je deze twee werelden? In hoeverre zijn ze verbonden met elkaar?
Het schilderen laat vaak zien waar ik persoonlijk mee bezig ben. Zo schilderde ik veel natuur gerelateerde beelden toen ik in mijn burn-out zat, de kleuren waren bijna altijd aardekleuren, dat gaf mij gronding. De afgelopen jaren onderzoek ik meer het thema ‘schoonheid’ in mijn werk. Ik schilder veelal vrouwen die op allerlei manieren schoonheid benadrukken. Ik schilder dan ook veel portretten in opdracht, omdat ik andere vrouwen het ook zo gun om hun eigen schoonheid te erkennen en te vieren. Hoe mooi is het dan om vanuit die gedachte een portret van jezelf te laten maken. Precies zoals je nu bent. Daarnaast geef ik verschillende workshops/dagretreats waar we samenkomen en ook de beoefening in gaan voordat we gaan schilderen. Ik zet altijd een thema centraal waarbij meditatie en ander lichaamswerk een onderdeel zijn van de dag. Hoe meer we in ons lichaam zitten, hoe meer je vanuit je hart kunt creëren. Het is ook heel waardevol dat je tijdens je eigen proces van het schilderen, heel helder je eigen ‘kritische stemmen’ kunt waarnemen. Ik kijk dan met de deelnemers mee wat er gebeurt en begeleid waar nodig.
- Kun je vertellen hoe jouw creatieve werk en persoonlijke ontwikkeling de afgelopen jaren gegroeid zijn?
Ik denk dat de groei zit in het feit dat ik steeds meer mijzelf inbreng in het werk wat ik maak. Hoe meer ik vanuit mijn hart leef, hoe sprekender mijn werk is. Dit is ook echt een ongoing process. Natuurlijk wordt ook mijn techniek beter naar mate ik meer werken produceer, maar de echte groei heeft daar zeker niet altijd mee te maken.
- Je biedt ook workshops en retreats aan voor de zakelijke markt, hoe zien jouw sessies er uit?
Ik heb ondertussen al veel verschillende workshops mogen geven aan zowel particulieren als aan teams binnen bedrijven. Het kan zo verschillen hóe de sessie er uitziet, dit is ook afhankelijk van wat een bedrijf graag wilt. Als ik zelf een sessie aanbiedt verschilt het ook per thema, maar laten we globaal zeggen dat we dan een dag op pad zijn samen, waarin de eerste helft van de dag in het teken staat van landen, connecten, zelfonderzoek en delen. De tweede helft van de dag staat in het teken van de creatieve uiting; het schilderen. De ene keer is het thema veel vrijer, meer naar verbeelding schilderen en bij een andere workshop schilder je je eigen foto na waarbij hier ook heel veel stukken aangeraakt kunnen worden omtrent je eigen perceptie van schoonheid en in hoeverre je daaraan voldoet.
- Wat brengt het een groep?
Dit is ook weer zo persoonlijk per persoon, per groep. Maar het is wellicht leuk om een review van een deelnemer hiervoor te gebruiken, omdat wat hier gezegd wordt, vaak terug komt van de deelnemers: ‘De workshop gaf mij een warm en veilig gevoel. Het is zoveel meer dan tekenen en schilderen alleen. Op bepaalde momenten intens en confronterend, maar vooral erg fijn en helend. Stilstaan bij jezelf en je lijf kan veel emotie oproepen en dat kon en mocht ook allemaal tijdens deze workshop. Het was mooi en krachtig om dit met een groep vrouwen te doen. Aan het einde van de workshop voelde het voor mij alsof ik mezelf een lange warme knuffel had gegeven. Trots dat ik mijn lijf op deze manier heb kunnen vieren.’ Dit is geschreven door een dame die heeft meegedaan aan de een-daagse: Schilder jouw sensuele vrouw.
- Wat is je benadering/filosofie van het geven van een creatieve sessie, een retreat of ademwerksessie?
Dat het begin, het landen, heel erg belangrijk is. Dit zorgt voor de mate waarin er een veiligheid is in de groep om ook daadwerkelijk tevoorschijn te kunnen en durven komen. Hier besteed ik veel aandacht aan. We zijn allemaal fijngevoelige mensen en in een wereld waarin alles zo snel gaat en er zoveel van je wordt verwacht, zeker ook van je denkvermogen, is het zo fijn om ergens helemaal te mogen landen. Tevoorschijn komen vind ik een heel mooi woord daarvoor. Het denken mag een stapje achteruit doen, zodat er meer ruimte komt voor Jou. En dit geldt in principe voor alle sessies/workshops die ik geef. Het schilderen, of de creatieve uiting, is een middel om dit te doen en daarbij is het een mooie bijkomstigheid als je ook iets moois maakt. Maar dit is niet het doel.
- Hoe zorg je voor een uitnodigende en inclusieve sfeer voor beoefenaars van alle niveaus en achtergronden?
Iedereen is welkom om mee te doen en dat geef ik ook aan wanneer ik mijn workshops promoot. Of het moet heel duidelijk vermeldt zijn dat het om een ‘vervolg’ workshop gaat of dat het bijvoorbeeld alleen voor vrouwen is, dan is de workshop dus niet inclusief voor iedereen. Maar ook in die groepen is er nog steeds veel verschil en dat is juist zo aantrekkelijk. Waar je op dit moment bent, is je vertrekpunt zeg ik altijd en van daar gaan we aan de slag en kijken we wat er ontstaat. Ook hierin is dus het eerste gedeelte van de dag heel erg belangrijk, dat iedereen welkom wordt geheten in de groep en iedereen een plek heeft in de groep. Het klinkt misschien zweverig, maar het is eigenlijk heel aards en voelbaar dat het effect heeft op hoe je kan instappen zo’n dag.
- Wat wil je dat jouw studenten meenemen van een workshop?
Het mag van alles zijn. Ik vind het mooi als iemand de workshop heeft ervaren als een cadeautje voor zichzelf. Ik hoor na zo’n dag vaak terug dat deelnemers aan helemaal niks anders dachten maar dat ze écht alleen maar bezig waren met het schilderen of met de oefeningen. Heerlijk om terug te horen. Ik vind het ook een geslaagde dag/workshop als er dingen zijn aangeraakt bij de persoon. Dat kan verdriet zijn, boosheid, spanning maar ook plezier natuurlijk. Heel mooi als mensen zich durven laten raken, dat vind ik een groot compliment wanneer dat in mijn workshops gebeurt. En de dag mag ook ‘gewoon’ leuk zijn, lekker eruit, even verbinden met andere gelijkgestemden waardoor je een fijne break in de week hebt die je weer met hernieuwde inspiratie naar huis laat gaan.